Gespreksvoering is de basis van elke organisatie.


Wanneer ik als trainer instructies geef aan mensen, is het belangrijk dat dit altijd het doel van de persoon ondersteunt. Achter elk detail van het plan zit een doel.

Dat ik dit als trainer begrijp is mooi, maar het resultaat van de prestatie valt of staat met hoe iemand de boodschap hoort.

Veel trainers trappen in de valkuil van te veel uitleggen en te weinig luisteren. Ik heb dit als trainer al meer dan duizend keer gehoord van professionals die ik om advies vroeg. Toch is het een terugkerend iets waar ik als trainer scherp op moet blijven: luisteren naar de mensen die ik train.

Ik heb het nu niet over de sociale gesprekken over hoe het weekend was of “hoe gaat het met de kinderen?”. Ik heb het over zorgvuldig geselecteerde statements die op dat moment belangrijk zijn voor het doel van de atleet of klant.

Informatie weten is één ding. Op het juiste moment, bij de juiste trainingsprikkel, overbrengen wat er nodig is voor het gewenste resultaat… dat is een kunst.

Een lange termijn-relatie valt of staat met de gewenste uitkomst van de atleet of klant. Als jij als trainer levert, dán ben je echt een trainer. Er zijn niet veel trainers die een goed financieel leven kunnen opbouwen met personal training.

Er zijn veel “trainers” die een betaalde vriendschap hebben opgebouwd met heel veel mensen. Dit is enorm vermoeiend en op lange termijn niet leuk en niet vol te houden.

Begrijp me niet verkeerd: ik vind mensen geweldig leuk, en ik kan niet zonder mensen. Alleen dat is in de basis niet mijn werk. Mensen komen bij mij voor resultaat!

Nu is er een groot verschil in communicatie tussen interactie en reactie.

Een reactie is wanneer “de één praat, en de ander al een antwoord klaar heeft liggen in zijn of haar hoofd.”

Een interactie is wanneer er echt geluisterd wordt en de ander zich ook gehoord voelt.

Luisteren is een kunst. Hoe ik dit zie als trainer:

Ik heb als trainer veel opleidingen gevolgd, veel boeken gelezen, veel filmpjes gekeken en zelf jarenlang veel fysieke en mentale doelen behaald. Al deze dingen geven mij veel mogelijkheden in de wereld van krachttraining en fysiek resultaat.

Als ik luister naar een atleet of klant, dan luister ik met al deze mogelijkheden. Ik zie dus vaak veel meer opties dan de persoon zelf.

Voor mij als trainer is luisteren naar de atleet of klant: luisteren naar wat die persoon écht wil. En dan geef ik dat aan hem of haar. Zo simpel is het!

Een interactie draait altijd om het doel van de atleet of klant. Ik kan voorbeelden van mezelf geven, ik kan uitleg geven, maar ik blijf luisteren naar wat er in de atleet of klant omgaat.

Afleiding van het doel kan een reactie veroorzaken:

  • De atleet of klant begint over het weekend of over de kinderen.

  • Jij zit zelf ergens mee waar je tijdens de training veel aan denkt.

  • Als je met ondernemers werkt, kunnen ze afleiden door je “goedbedoeld advies” te geven.

  • Zelfs complimenten kunnen een afleiding zijn.

Dit soort reacties krijg je vaak als jij uitlegt hoe de atleet of klant hard moet trainen of gezond moet eten. Veel mensen willen een sterk, strak en soepel fysiek, alleen veel mensen hebben nog niet de ervaring om hiervoor hard te werken.

Leren omgaan met stress vraagt om focus en discipline.

Keihard trainen vraagt om veiligheid, een vertrouwde omgeving en duidelijke communicatie.

Conclusie:
Een interactie is een doelgerichte samenwerking vanuit vertrouwen, openheid en integriteit.
Een reactie is een gesprek waarin beide partijen al een antwoord klaar hebben liggen.

Voor een goede interactie met de atleet of klant is het nodig dat de trainer luistert naar de doelstelling — en deze gesprekken en acties over de doelstelling weet te onderscheiden van de “ruis”.

Als trainer ben je niet aan het domineren, en je laat je ook niet domineren. Je praat niet om het praten en je valt ook niet stil vanuit onzekerheid.

Mijn mooiste moment als trainer?
Wanneer iedereen in de gym hard aan het trainen is, met energieke muziek. Niemand praat, want iedereen is keihard aan het werk. Alleen fysieke actie, prestatie — en op lange termijn: geweldig resultaat!

Net als dat de atleet/ klant hard moet werken voor resultaat moet jij net zo hard werken voor de atleet/ klant. Dit harde werk zit in luisteren, gedult, persoonlijke ontwikkeling, literatuur lezen en zelf keihard trainen!